شباب يرغبون في عودة «الجواري».. وبنات يرفضن «سي السيد»
صفحة 1 من اصل 1
شباب يرغبون في عودة «الجواري».. وبنات يرفضن «سي السيد»
تتجول في كل الأماكن.. وتتعامل مع كل الناس في مختلف الأجناس والأعمار.. هي زميلة لك في الدراسة والعمل.. وأختك، وجارتك، ومواطنة تسير بجانبك في الشارع.. ورغم حصولها علي حقوق كثيرة لها في المجتمع فإن أغلب الشباب في العصر الحديث ينظرون لها كشخص يسرق منهم فرص العمل وينافسهم في النجاح.. بل عادوا للفكر القديم وهو أن الله خلق المرأة لخدمة زوجها وليس للعمل خارج المنزل.
إيناس محمود -آداب القاهرة: «أكثر حاجة بتضايقني أن كل راجل فاكر نفسه هو اللي يقدر يعمل كل حاجة.. يعني مثلاً رئيسي في الشغل «يستأل» بيا وبقدراتي.. كل ما أقولّه حاجة يقولّي بس دي صعبة عليكي عشان انتي بنت، أو دي مش ح تقدري عليها عشان انتي بنت.. ودي أكتر حاجة بتضايقني من الرجالة.. بس أنا بقي ده بيخليني أعاند أكتر وأثبت إن البنت تقدر تعمل اللي ما يقدرش يعمله ميت راجل».
ويرد عليها شريف الشرابي -محام: «طبعاً الرجالة تقدر تعمل حاجات ما تقدرش تعملها الستات.. وأنا شايف إن الستات لهم أعمال خاصة.. وياريت يسيبوا اللي ما يقدروش عليه للرجالة.. عشان مايجوش بعد كده يعطيوا زي العيال».
عادل أحمد -حاصل علي بكالوريوس تجارة ولا يعمل: «البنات بياخدوا فرص الشغل من الشباب.. هما بس لو يخفوا شوية ح نلاقي وظائف خالية».
هذا الكلام يعجب «ماهيتاب النوري» التي تقول: «أنا بقي شايفة إن البنت بنت والراجل راجل وربنا خلق لكل منهم طاقة وأكيد البنت أضعف من الراجل كتير.. عشان كده أنا شايفة إن الرجالة هما اللي لازم يشتغلوا برة والبنت تقعد لخدمة جوزها وعيالها.. أو علي الأقل تسيب المهام اللي بتتطلب مجهود كبير منهم».
لكنه لا يعجب لميس السيد: «بصي أنا مقدرة موقف الشباب في الوقت الحالي من المعاناة اللي عايشينها بسبب البطالة.. وليس معني إن البنات بتتوظف أسرع منهم أو بتلاقي شغل كويس، أنهن يحتكرن مكانهم إنما يعني أنهن أكفأ منهم ولديهن مقدرة.. فالشركة مثلاً مابتفرقش مابين ده واحد ولا واحدة.. المهم عندها اللي يشتغل صح وبكفاءة عالية».
تعالي بقي إلي أميرة عبدالعظيم، وهي طالبة جامعية في جامعة عين شمس: «الشباب دايماً شايفين إن البنت مكانها الطبيعي في البيت لخدمة «سي السيد» وإنها ما تنفعش تعمل أي حاجة تانية في حياتها.. وده طبعاً غلط.. لأن مافيش مانع من أن البنت تخدم أسرتها وفي نفس الوقت تخدم بلدها بالشغل والجهد».
ويرد عليها حسام محمد -مدرس: «أنا ماتفرقش معايا إذا كانت مراتي ح تشتغل ولا لأ.. بل إني ماعنديش مانع في إنها تشتغل بشرط إنها تساعدني في المصاريف.. وإلا يكون شغلها مالوش لزمة وتضييع وقت علي الفاضي».
عبدالرحمن حمادي -موظف: «الرجال قوامون علي النساء.. فكيف نخالف الشريعة الإسلامية عشان نقلد الأجانب في كل حاجة.. هما عشان ماعندهمش دين بيعتقدوا أن ربنا خلقنا نوعين عشان بس الإنجاب.. لكن المفهوم ده غلط، البنت لازم تقعد في بيت أبوها أو جوزها وما تخرجش بره تجنباً للاختلاط مع الجنس الآخر.. ويسيبوا بقي الوظائف والأعمال الخارجية للشباب».
محمد مدحت -آداب القاهرة: «البنات مخلوقات ضعيفة جداً.. ومشاعرها حساسة بتتعب من الشمس والحر أو البرد بسرعة.. لكن الراجل ربنا إداله قوة يمكن قد البنت عشر مرات.. هما ضعفاء جداً بس بيكابروا».
وترد عليه ساندي جورج -ليسانس حقوق: «بالعكس البنت عندها قوة احتمال أكتر من الراجل.. يعني مثلاً فيه راجل يقدر يصحي من الفجر يحضر الفطار ويكوي الهدوم ويصحي العيال ويفطرهم، وبعدين يوديهم المدرسة ويروح علي شغله.. وهو راجع يجيبهم ويطبخ ويكنس ويذاكر وينيم ويشوف طلبات مراته كمان.. مافيش واحد بيقدر يعمل كده.. لكن البنت صبورة ودايماً بتتحامل علي نفسها علشان تعيش».
سيف عبداللطيف -إعلام القاهرة: «البنات كتير أوي.. ودماغهم فارغة، أي واحد يقولهم كلمة يصدقوها.. وده أنا شخصياً باستغله في معرفة أكتر من بنت.. لحد بقي ما استقر علي واحدة».
أحمد رشاد: «أنا شايف إن كترة البنات دي من عند ربنا طبعاً.. ولكنها بتأثر علينا في التعليم والشغل.. بس مش ح أقدر أقول حاجة لأنهن لهن حق أن يتعلمن ويشتغلن.. وياريت يقعدن في البيت أحسن».
وترد عليهما رشا صدقي: «كترة عدد البنات معناه إننا بنقدر نثبت نفسنا.. احنا كترتنا مش مسببة ضرر لحد لأننا مش بنعيش عالة علي حد.. بل بالعكس إحنا بنتعلم ونشتغل وبكده مش ح يبقي فيه نقص عمالة في الدولة.. ولكن ده علي قد ما هو بينفعنا بيضرنا.. لأن مثلاً فيه حاجات زي الجواز بيبقي مكان فيه ٦٠٠ بنت علي ٩ رجالة!».
قولوا ايه رايكوا انتوووووووووووا
إيناس محمود -آداب القاهرة: «أكثر حاجة بتضايقني أن كل راجل فاكر نفسه هو اللي يقدر يعمل كل حاجة.. يعني مثلاً رئيسي في الشغل «يستأل» بيا وبقدراتي.. كل ما أقولّه حاجة يقولّي بس دي صعبة عليكي عشان انتي بنت، أو دي مش ح تقدري عليها عشان انتي بنت.. ودي أكتر حاجة بتضايقني من الرجالة.. بس أنا بقي ده بيخليني أعاند أكتر وأثبت إن البنت تقدر تعمل اللي ما يقدرش يعمله ميت راجل».
ويرد عليها شريف الشرابي -محام: «طبعاً الرجالة تقدر تعمل حاجات ما تقدرش تعملها الستات.. وأنا شايف إن الستات لهم أعمال خاصة.. وياريت يسيبوا اللي ما يقدروش عليه للرجالة.. عشان مايجوش بعد كده يعطيوا زي العيال».
عادل أحمد -حاصل علي بكالوريوس تجارة ولا يعمل: «البنات بياخدوا فرص الشغل من الشباب.. هما بس لو يخفوا شوية ح نلاقي وظائف خالية».
هذا الكلام يعجب «ماهيتاب النوري» التي تقول: «أنا بقي شايفة إن البنت بنت والراجل راجل وربنا خلق لكل منهم طاقة وأكيد البنت أضعف من الراجل كتير.. عشان كده أنا شايفة إن الرجالة هما اللي لازم يشتغلوا برة والبنت تقعد لخدمة جوزها وعيالها.. أو علي الأقل تسيب المهام اللي بتتطلب مجهود كبير منهم».
لكنه لا يعجب لميس السيد: «بصي أنا مقدرة موقف الشباب في الوقت الحالي من المعاناة اللي عايشينها بسبب البطالة.. وليس معني إن البنات بتتوظف أسرع منهم أو بتلاقي شغل كويس، أنهن يحتكرن مكانهم إنما يعني أنهن أكفأ منهم ولديهن مقدرة.. فالشركة مثلاً مابتفرقش مابين ده واحد ولا واحدة.. المهم عندها اللي يشتغل صح وبكفاءة عالية».
تعالي بقي إلي أميرة عبدالعظيم، وهي طالبة جامعية في جامعة عين شمس: «الشباب دايماً شايفين إن البنت مكانها الطبيعي في البيت لخدمة «سي السيد» وإنها ما تنفعش تعمل أي حاجة تانية في حياتها.. وده طبعاً غلط.. لأن مافيش مانع من أن البنت تخدم أسرتها وفي نفس الوقت تخدم بلدها بالشغل والجهد».
ويرد عليها حسام محمد -مدرس: «أنا ماتفرقش معايا إذا كانت مراتي ح تشتغل ولا لأ.. بل إني ماعنديش مانع في إنها تشتغل بشرط إنها تساعدني في المصاريف.. وإلا يكون شغلها مالوش لزمة وتضييع وقت علي الفاضي».
عبدالرحمن حمادي -موظف: «الرجال قوامون علي النساء.. فكيف نخالف الشريعة الإسلامية عشان نقلد الأجانب في كل حاجة.. هما عشان ماعندهمش دين بيعتقدوا أن ربنا خلقنا نوعين عشان بس الإنجاب.. لكن المفهوم ده غلط، البنت لازم تقعد في بيت أبوها أو جوزها وما تخرجش بره تجنباً للاختلاط مع الجنس الآخر.. ويسيبوا بقي الوظائف والأعمال الخارجية للشباب».
محمد مدحت -آداب القاهرة: «البنات مخلوقات ضعيفة جداً.. ومشاعرها حساسة بتتعب من الشمس والحر أو البرد بسرعة.. لكن الراجل ربنا إداله قوة يمكن قد البنت عشر مرات.. هما ضعفاء جداً بس بيكابروا».
وترد عليه ساندي جورج -ليسانس حقوق: «بالعكس البنت عندها قوة احتمال أكتر من الراجل.. يعني مثلاً فيه راجل يقدر يصحي من الفجر يحضر الفطار ويكوي الهدوم ويصحي العيال ويفطرهم، وبعدين يوديهم المدرسة ويروح علي شغله.. وهو راجع يجيبهم ويطبخ ويكنس ويذاكر وينيم ويشوف طلبات مراته كمان.. مافيش واحد بيقدر يعمل كده.. لكن البنت صبورة ودايماً بتتحامل علي نفسها علشان تعيش».
سيف عبداللطيف -إعلام القاهرة: «البنات كتير أوي.. ودماغهم فارغة، أي واحد يقولهم كلمة يصدقوها.. وده أنا شخصياً باستغله في معرفة أكتر من بنت.. لحد بقي ما استقر علي واحدة».
أحمد رشاد: «أنا شايف إن كترة البنات دي من عند ربنا طبعاً.. ولكنها بتأثر علينا في التعليم والشغل.. بس مش ح أقدر أقول حاجة لأنهن لهن حق أن يتعلمن ويشتغلن.. وياريت يقعدن في البيت أحسن».
وترد عليهما رشا صدقي: «كترة عدد البنات معناه إننا بنقدر نثبت نفسنا.. احنا كترتنا مش مسببة ضرر لحد لأننا مش بنعيش عالة علي حد.. بل بالعكس إحنا بنتعلم ونشتغل وبكده مش ح يبقي فيه نقص عمالة في الدولة.. ولكن ده علي قد ما هو بينفعنا بيضرنا.. لأن مثلاً فيه حاجات زي الجواز بيبقي مكان فيه ٦٠٠ بنت علي ٩ رجالة!».
قولوا ايه رايكوا انتوووووووووووا
رد: شباب يرغبون في عودة «الجواري».. وبنات يرفضن «سي السيد»
يعنى
و لا ها نرجع عصر سى السيد زى ما انته قلت فى مساواه
و لا ها نبقى عبيد
بس
هو ده قصدى
و لا ها نرجع عصر سى السيد زى ما انته قلت فى مساواه
و لا ها نبقى عبيد
بس
هو ده قصدى
سكون الل- زائر
رد: شباب يرغبون في عودة «الجواري».. وبنات يرفضن «سي السيد»
لا عادى بس بجد انته ايهخ رايك
انه يعود عصر سى السيد تانى
فى جمعيه حاليا اسمها سى السيد
و دى فيها الجنسين
المرأه و الرجل
و دى بالرغم من اسمها مع انها بتنص بالمساواه
انه يعود عصر سى السيد تانى
فى جمعيه حاليا اسمها سى السيد
و دى فيها الجنسين
المرأه و الرجل
و دى بالرغم من اسمها مع انها بتنص بالمساواه
سكون الل- زائر
رد: شباب يرغبون في عودة «الجواري».. وبنات يرفضن «سي السيد»
بصى يا سكون موضوع المساواه ده مش مقنع ليه انا اقولك الراجل راجل و الست ست إزاى يعنى الراجل مخلوق على شان يشتغل و يطلع عين .... على شان يفتح بيت و ممكن يعمل اى حاجه على شان و يشتغل صبح و ليل على شان يصرف على بيته تعالى بقى نشوف الست كبيرها الشغل من 8 الى 2 و بعدين بتهنج و ياسلام بقى لو فى الحر و على راى سمير غانم (الجنس الناعم ناعم و الجنش الخشن خشن)
رد: شباب يرغبون في عودة «الجواري».. وبنات يرفضن «سي السيد»
تعالى بقى نشوف الست كبيرها الشغل من 8 الى 2 و بعدين( بتهنج )
هههههههههههههههههههههههه
كلامك صح
بس احنا النص الثانى برضوا
هههههههههههههههههههههههه
كلامك صح
بس احنا النص الثانى برضوا
سكون الل- زائر
رد: شباب يرغبون في عودة «الجواري».. وبنات يرفضن «سي السيد»
معاكى حق بس إحنا الى بيطلع عينينا برضو فممكن تقوليلى فين بقى المساواه
رد: شباب يرغبون في عودة «الجواري».. وبنات يرفضن «سي السيد»
عههههههههههههههههههههه
يا حرام
هههههههههههههههههههههه
يا حرام
هههههههههههههههههههههه
سكون الل- زائر
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى